OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Scratch - úvod

Programovanie je proces zahŕňajúci činnosti od návrh algoritmu, prepísanie algoritmu pomocou programovacieho jazyka, testovanie napísaného algoritmu/programu, ladenie a následné zlepšovanie, údržba...

Algoritmus je postupnosť presne definovaných inštrukcií na splnenie určitej úlohy. Dôležité je poradie: najprv sprav to to, potom to, potom to.... a keď sa stane toto urob hento, inak urob toto....

Ak chceme riešiť akúkoľvek úlohu na počítači, treba ju rozdeliť na celý rad prípravných prác – etáp. Algoritmizácia úloh má tri základné etapy:

  • formulácia úlohy - čo je cieľ
  • analýza úlohy - čo všetko sa môže stať (aké situácie)
  • zostavenie riešiaceho algoritmu - nejak to zapísať

Programovací jazyk je nástroj na opis postupu, riešenia problému, ktorý umožní jeho vykonanie počítačom (počítačovým zariadením).

 

https://scratch.mit.edu/

 

ONLINE vs OFFLINE

ONLINE (program je spustený priamo na internete):   http://scratch.mit.edu/

OFFLINE (program je uložený v PC, ide bez internetu):  http://scratch.mit.edu/download

 

Príručky (štúdijné materiály)

https://www.scratch.sk/

http://programovanivescratchi.webnode.cz/programovaci-jazyk-scratch/ (CZ)

 

 

Najprv si zapneme OFFLINE verziu a prezrieme si prostredie.
Následne si zapneme ONLINE VERZIU a prezrieme si prostredie.
Čo sme zistili?
 (že sú úplne rovnaké)

 

V ONLINE verzii sa prepneme v ponuke hore na SCRATCH a tam si následne môžeme vybrať:

Scratch - Vytvor - Preskúmaj - Tipy - O aplikácii - Hľadaj - Pripoj sa k Scratchu - Prihlás sa

Scratch - domovská obrazovka
Vytvor - programovacie prostredie
Preskúmaj - prehľad programov, ktoré už niekto vytvoril
Tipy - tu sú uložené návody a pomôcky ako pracovať v Scratchi (v ANJ)

Zaregistujeme sa = PRIPOJ SA K SCRATCH
Prihlasovacie meno a heslo si zapíšeme do slovníčka

 

Dnes sa bude hrať s programčekmi čo už vytvorili iní. Takže si z ponuky vyberieme Preskúmaj.
Každá aplikácia sa spúšťa zelenou vlajočkou a zastavuje červeným osemuholníkom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://youtu.be/T89SeTgq4FU   (scratch kĺžsa)

https://youtu.be/kLfjcTJmgDU  (scratch hra prebehni)

https://youtu.be/-Lsd9eyDZiw  (scratch 4   - scratch auto hra 3)

https://youtu.be/7g0EO8ISUh8  (scratch auto 2)

https://youtu.be/6Zmv8tMXcZk  (scratch auto 1)

https://youtu.be/uyNfN5dZ1f8  (scratch 4)

https://youtu.be/9dntIxxgETI  (scratch 3)

https://youtu.be/QnyUMK8nQEY  (scratch 2)

https://youtu.be/OY_C_XdVW98  (scratch 1)

 

 

 

IV. Ako ovládať postavičku?

 

 

Ako ovládať postavičku?

  • klikanie na konkrétne príkazy na Palete blokov alebo
  • vytvorením scenáru (ALGORITMU) v Oblasti pre scenár

Príkazy POHYB

  • klikáme postupne na jednotlivé príkazy (posúvame postavičku, otáčame ju, ...
  • skúšajme meniť čísla (=vlastnosti =parametre)

Vytvorme si prvý Algoritmus

  • klikaním na prikazy POHYB dosiahnime, aby sa postavička posunula a otočila (aspoň 3x)

Riešenie: napr. postupne klikáme na nasledovné príkazy

  • nedalo by sa to urobiť tak, aby sá postavička pohybovala hneď

Riešenie: napr. postupne poukladáme a spojíme nasledovné príkazy v Oblasti pre scenár

Príkazy UDALOSTI

  • pridáme nové príkazy - UDALOSTI, skúste na ne klikať (deje sa niečo?) - tieto príkazy slúžia na "odštartovanie" skupiny/bloku príkazov (ako napr. tie naše príkazy)
  • skúsme k naším príkazom pridať príkaz Po kliknutí na zelenú vlajočku
  • klikajme na Zelenú vlajku

 

Nech sa panáčik pohybuje tak "ako my pískame" - tj. podľa toho akú šípku stláčame

  • tj. po kliknutí na šípku VPRAVO - nech ide panáčik vpravo, po kliknutím na šípku VĽAVO - ide panáčik vľavo, po kliknutím na šípku HORE - ide panáčik hore, po kliknutí DOLE - ide panáčik dole,
  • začnime šípkou VPRAVO
    • po kliknutí na šípku VPRAVO (aký príkaz použijeme?)
    • ide postavička vpravo (čo to znamená ísť vpravo? čo musíš urobiť ešte predtým ako sa pohneš?)

Riešenie (porozmýšľaj prečo sme nepoužili príkaz otoč sa o 90 stupňou?:

  • urob aj šípku vľavo a hore

Riešenie:

  • pri šípke dole použijime kopírovanie (klikneme na PRVÝ príkaz v bloku príkazov pravým tlačidlom myši a v ponuke vyberieme kopírovať, následne blok príkazov presuniete a zmeníte príslušné vlastnosti - šípka dole a smerom dole)

Riešenie:

PPS: zatiaľ ignorujeme, že postavička je hore nohami - to bude riešiť nasledujúcu hodinu

3. hodina

Hráme sa s postavičkou

Viac postavičiek

Vlastný kostým

4. hodina

Naháňačka

Príkazy - OVLÁDANIE - stále opakuj

Zvuk

5. hodina

Vnímame prostredie

Príkazy - VZHĽAD - hovor .... , mysli si....

Príkazy - OVLÁDANIE - ak ... tak

Príkazy - VNÍMANIE - dotýka sa ?

6. hodina

 

Akvarko

https://salatik.weblahko.sk/scratch/akvarko.sb2

 

Vytvor pozadie - nakresli alebo použi z ponuky

Vytvor postavičky - nakresli alebo použi z ponuky

 

Rozhýb postavičky

Utekaj cez cestu, utekaj

https://scratch.mit.edu/projects/2470754/

 

Čo dokážeme

Urobiť pozadie:

  • nakresliť pozadie - 4-prúdovú cestu

Vytvoriť postavy:

  • 4 autá
  • 2 postavičky (chrobák-beatle, lienka-ladybug)

Upraviť postavy

  • zmeniť veľkosť
  • nastaviť im smer pohybu (i pri postavičke)
  • otočiť ich správnym smerom  (i pri postavičke)

Rozhýbať autá:

  • auto stále
  • je otočné určeným smerom
  • posunie sa
  • ak dôjde na koniec (okraj) tak sa pôjde na začiatok

Rozhýbať postavičky:

  • musia reagovať na klávesy: prvá postavička reaguje na šípka hore a šípka dole, druhá postavička kláves w a s
  • tj. po kliknutí na daný kláves nastaví sa určeným smerom a posunie sa

Keď ma zrazí autíčko (čo to znamená, že ma zrazí auto?):

  • Hneď na začiatku hry:
  • ak ma zrazí auto1 tak ma musí upozorniť (zabubnovať) a pôjde na začiatok
  • ak ma zrazí auto2 tak ma musí upozorniť (zabubnovať) a pôjde na začiatok
  • .....
  • koľkokrát musí toto všetko testovať?

Keď dorazí autíčko na druhú stranu (čo to znamená, že prešiel na druhú stranu, koho sa dotkol?):

  • Vytvor premennú BODY1
  • Hneď na začiatku hry:
  • nastav BODY1 (koľko bodov máš na začiatku?)
  • stále musím testovať, či som prešiel na druhú stranu
  • ak dorazí na druhú stranu tak ma musí upozorniť (zahrať zvuk), zmenia sa mi body a pôjde na začiatok

nezabudni tieto príkazy urobiť pre obidve postavičky. Pozor druhá postavička musí mať BODY2

https://salatik.weblahko.sk/scratch/utekaj_cezcestu.sb2

 

Zostreľ  jablko  /  balón

 

https://salatik.weblahko.sk/scratch/jablko.sb2

Priprav prostredie:

  • vlož pozadie: stromy (woods)
  • vlož postavy: jablko (apple) a raketa (spaceship)

Nastav postavičky:

  • zmeň veľkosť postavičiek
  • otoč jablko správnzym smerom a nastav mu smer pohybu vpravo-vľavo (i pri postavičke)
  • otoč raketu správnym smerom a nastav smer pohybu na bodku (i pri postavičke)

Rozhýb jablko:

  • hneď po štarte sa jabĺčko musí stále pohybovať,
  • pozor nesmie vybahnúť z obrazovky

Rozhýb raketu:

  • raketa musí reagovať na klávesy: šípka vpravo a šípka vľavo,
  • tj. po kliknutí na daný kláves nastaví sa určeným smerom a posunie sa

Premenné (len prečítať):

  • potrebujeme si pamätať koľko bodov máme (koľko jabĺčok sme už zostrelili) = BODY
  • Koľko bodov máme na začiatku? Ako sa nám budú meniť, o koľko?
  • a potrebujeme vedieť či raketu len pripravujeme alebo sme ju už vystrelili = VYSTREL
  • Ak raketu budeme len pripravovať tak VYSTREL=0, ale ak sme ju už vystrelili (stlačili medzerník, pohybuje sa smerom hore) tak VYSTREL=1

Premenné (vytvor):

  • vytvor premennné BODY a VYSTREL
  • hneď na začiatku hry nastav premennú BODY a VYSTREL
  • koľko bodov máme na začiatku? kde je raketa na začiatku?

Ideme strieľať:

  • hneď na štarte, stále testujeme
    • ak sme náhodou stlačili kláves medzerník tak rakete dáme pokyn VYSTREL (to znemená, ze musíme nastaviť vystrel na čo? )
    • ak sme dali rakete pokyn VYSTREL tj. VYSTREL=1 tak raketu nastavíme správnym smerom a posunieme ju (pomôcka: použi operátory a údaje)
    • ak trafíme jablko (čo to znamená trafiť jablko?) tak zmenia sa nám body, raketa sa dá na začiatok (choď na pozíciu) a raketa by mala byť pripravená tj. VYSTREL nastavím na čo?
    • ak netrafím jablko (čo trafím?) tak raketa sa dá na začiatok a opäť je pripravená tj. VYSTREL nastavím na čo?