OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Audacity - popis programu

Záznam zvuku

Záznam zvuku: ukladanie zvuku na prenosné médium (viac o histórii záznamu zvuku - klikni tu)

  1. Fonograf
  2. Gramofónová plaňa, gramofón
  3. Magnetofónová páska, magnetofón
  4. Audio CD
  5. audio súbory - digitalizácia analógového zvukového signálu

Analógový zvuk - zvuky reálneho sveta spracované na nepočítačových médiach (napr. platne, kazety...)

Digitálny zvuk - zvuky reálneho sveta uložené do počítačového formátu

Digitalizácia analógového zvukového signálu sa robí meraním napätia signálu v pravidelných intervaloch.

Čím kratšie budú intervaly, tým viac meraní urobíme za určitý časový úsek a tým presnejšie priebeh zvuku zachytíme. Získame tak kvalitnejší záznam. Počet meraní za určitú časovú jednotku sa nazýva vzorkovacia frekvencia (sampling rate) a udáva sa v kHz (napr. frekvencii 11 kHz zodpovedá 11 000 meraní za sekundu). Ďalším parametrom kvality nahrávky je veľkosť vzorky (sample size). Udáva sa v počte bitov. Čím väčší počet bitov, tým presnejší údaj získame a môžeme zachytiť väčšie rozdiely v hlasitosti. Vzorkovanie a prevod analógového signálu sa robí pomocou prevodníka A/D (analog-to-digital) uloženého na zvukovej karte. Pri prehrávaní záznamu je treba spätne digitálny signál previesť na analógový pomocou prevodníka D/A. Na kvalite analógovo-digitálneho prevodníka (zvukovej karty) závisí kvalita výsledného digitalizovaného zvuku.

 

Formáty bez kompresie nekomprimované  súbory (zaberajú na disku viac miesta) - ukladajú zvukové dáta v takej podobe ako boli získané digitalizáciou

  • AU (*.au, *.snd) – (Audio File Format) - OS Unix a programovací jazyk JAVA.
  • AIFF (*.aiff, *.aif) – (Audio Interchange File Format) - OS počítačov Apple.
  • WAVE (*.wav) – (Waveform Audio file format) - OS Windows.

 

Formáty s kompresiou komprimované (zaberajú na disku menej miesta) - dáta sa ďalej upravujú (odstraňovanie nadbytočných dát),

  • MPEG Audio (*.mp1, *.mp2, *.mp3, *.m2a, *.mpa, *.mpg, *.mpeg, *.swa) – založené na psychoakustickom modeli ľudského ucha  (ukážka)
  • WMA (*.wma) – (Windows Media Audio) WMA vyvinula spoločnosť Microsoft (podobné ako mp3)
  • RealAudio(*.ra, *.rm, *.ram) – používa sa hlavne na streamovanie (počúvanie) zvuku na internete (rádia) - nízka kvalita

 

Pre hudobné účely bol vyvinutý formát MIDI - čisto digitálny zvuk (bol vytvorený priamo v počítači). MIDI súbory zaberajú na disku omnoho menej miesta ako zvukové vzorky a pritom ponúkajú vynikajúcu kvalitu zvuku. (ukážka)

 

Player (prehrávač) -  slúži na prehrávanie/počúvanie už vytvorených zvukových súborov. Napr.:

Windows media player

Spotify

Grove Music 

VLC player

Editor - slúži na vytváranie/nahrávanie a upravovanie zvukových súborov. Napr.:

Audacity

Tuxguitar

 

UKÁŽKY:

MIDI súborov  

MP3 súborov  

 

AUDACITY
(audio editor)

Popis programu

  1. Menu - Hlavná ponuka
  2. Ovládače prehrávania - Pauza, Play (spustiť prehrávanie), Stop (zastaviť prehrávanie), Začiatok stopy, Koniec stopy, Nahrávanie (Spustit aj Zastviť nahrávanie)
  3. Nástroje editovania (kopírovať, vystrihnúť, prilepiť, úpravy späť, ticho...)
  4. Pracovná plocha s jednotlivými STOPAMI (jednotlivé zvuky, v jednom projekte môžeme pracovať s viacerými stopami)
  5. Časová os
  6. Vlastnosti stôp/zvukov - Hlasitosť, Sólo, Pravá / ľavá...
  7. Panel lokácie - určuje miesto v stope

 

 

Ukazovateľ pozície prehrávania / nahrávania

  • prostredníctvom (fialových) tlačidiel Na začiatok  /  Na koniec   presunieme ukazovateľ (zvislá čiara, na časovej osi trojuholník) na začiatok alebo koniec stopy
  • v prípade, že chceme zvuk prehrávať od určitej pozície, klikneme na danú pozíciu v stope, ukazovateľ sa nastaví na dané miesto
  • podobne určíme pozíciu aj v prípade nahrávania, kopírovania, presúvania...

 

Nahrávanie zvuku

  • určíme pozíciu nahrávania                                                   
  • v ovládačoch prehrávania si vyberieme nástroj NAHRAŤ  (červené tlačidlo)
  • a následne rozprávame (spievame, hráme .... ) do mikrofónu
  • nahrávaný zvuk sa bude automaticky zaznamenávať na novú stopu na určenej pozícii
  • nahrávanie môžeme pozastaviť (modré tlačidlo) alebo zastaviť (žlté tlačidlo)

 

 

Prehrávanie zvuku

  • v ovládačoch prehrávania si vyberieme nástroj PREHRAŤ (zelené tlačidlo)   
  • máme možnosť POZASTAVIŤ (modré tlačidlo), ZASTAVIŤ/STOP (žlté tlačidlo)
  • následne sa prehrajú všetky zvukové stopy

 

Zmena veľkosti

  • nastavíme sa na dolnú hranicu stopy (myš sa zmení na dvojšípku)
  • ťahaním následne zmenšujeme stopu

 

Prehrávanie časti stopy

  • označíme v  stope časť, s ktoroun chceme pracovať: kliknem na začiatok úseku a ťahám na koniec úseku - príslušný úsek sa zvýrazní modrou farbou
  • POZOR: ak chcem označiť rovnakú časť vo viacerých stopách musím kliknúť na začiatok vo vrchnej stope a ťahať na koniec úseku v spodných stopách
  • následne dáme zelené prehrať   

 

Nástroje stopy

  • ako vidíme na obrázku vyššie, každá stopa má svoje vlastné nástroje
  • X   znamená vypnutie stopy
  • názov a ďalšie nástroje stopy
  • informácie a type stopy MONO/STEREO, rýchlosti nahrávania
  • možnosť Stlmiť stopu alebo Sólo prehrávanie stopy
  • - /  +    nastavenie hlasitosti prehrávania stopy
  • L  /  R  vyváženosť - ľavý / pravý reproduktor