Scratch - pohyb2
Zopakujme si:
Úloha Zopakujme si: Minulú hodinu sme si skúšali príkazy na pohyb - vytvor správne dvojice:
1. Dopredu ..... | a) idem postupne na jedno konkrétne miesto (jednu pozíciu) |
2. zmeň X o ...... | b) ktorým smerom sa pozerám (som otočený), tým smerom idem |
3. zmeň Y o ...... | c) idem hore / dole a je jedno kde sa pozerám (ako som otočený) |
4. kĺž sa ... s na x: .... y: .... | d) idem vpravo / vľavo a je jedno kde sa pozerám (ako som otočený) |
Nový príkazy: tento príkaz pridám napr. ak mi postavičky budú chodiť hore nohami (dolu hlavou)
HORE NOHAMI - NIEEEE
Úloha Prebehni cez cestu 1: skús naprogramovať ZELENÉ AUTÍČKO - ktoré príkazy použiješ? Nasledovné otázky ti pomôžu:
- kedy sa začalo hýbať?
- ako dlho sa hýbe?
- čo urobí keď príde na kraj?
- ako sa pohybuje? dopredu, zmeň X, zmeň Y, kĺž sa (pozri si zelenú Úlohu: zopakujme si)
Niečo nové:
Ak potrebuješ viac ROVNAKÝCH postavičiek - výzorom aj s pohybmi.
Napríklad mi potrebujeme 3 autíčka, ktoré sú skoro rovnaké a aj rovnako sa pohybujú. Nemusíme ich robiť, stačí keď si ich prekopírujeme / duplikujeme. Pozri sa na obrázok - kde sa robí duplikovanie:
Úloha Prebehni cez cestu 2: pridaj ďalšie dve autíčka - použi 2x DUPLIKUJ zelené auto
- novým autám zmeň farbu - kostýmy (zober výplň/plechovička, farba napr. modrá, červená a prefarbi auto)
- zelené auto ide rýchlosťou 10 - červené prepíš rýchlosť na 5, modré na 3
Úloha Prebehni cez cestu - chrobáčik 1: pozri si hru a vyskúšaj šípky a potom pokračuj pod hrou
- Vytvor postavu chrobáčika
- Pridaj mu príkazy Pri stlačení šípka vpravo, Pri stlačení šípka vľavo, Pri stlačení šípka hore, Pri stlačení šípka dole
- Ktoré príkazy sme použili v hre (vyššie)? dopredu, zmeň x o...., zmeň y o...., kĺž sa ...
- Asi neboli správne, lebo mi chceme aby chrobáčik sa otočil a išiel tým smerom, ktorým sa pozerá - ktorý príkaz musíme použiť? dopredu, zmeň x o...., zmeň y o...., kĺž sa ...
- Pridaj ku šípkam tento správny príkaz na pohyb...
- A teraz ho ideme otáčať:
Niečo nové: VPRAVO, VĽAVO
Poď me skúmať čo robí príkaz VPRAVO, VĽAVO
(pozri Úloha Prebehni cez cestu 3 - otáčaj sa 1):
- budeme tieto príkazy pridávať k príkazom nášho chrobáčika
- hneď pod Pri stlačení šípky vpravo pridajte príkaz
- vpravo 15
- hneď pod Pri stlačení šípky vľavo pridajte príkaz
- vpravo 15
Úloha Prebehni cez cestu 3 - Otáčaj sa 1:
ASI TO NENI SPRÁVNE - príkazy vpravo15, vľavo 15 vymažme.
Príkazy VPRAVO, VĽAVO sa používajú, keď sa chcem otočíť kedykoľkvek a o rôzny uhol do strany.
Niečo nové: SMEROM
Poďme skúmať čo robí príkaz SMEROM 90
(pozri Úloha Prebehni cez cestu 3 - otáčaj sa 2):
- budeme tieto príkazy pridávať k príkazom nášho chrobáčika
- hneď pod Pri stlačení šípky vpravo pridajte príkaz
- smerom 90
- hneď pod Pri stlačení šípky vľavo pridajte príkaz
- smerom 90
Úloha Prebehni cez cestu 3 - Otáčaj sa 2: vyskúšaj nasledovný program
TOTO je správne riešenie - dokonči ešte šípku Hore a šípku Dole (pozri Úloha Prebehni cez cestu 3 - otáčaj sa 3)
Príkazy SMEROM sa používa, keď sa chcem otočíť na konkrétnu svetovú stránu (Sever - hore, Juh - dole, Západ - vľavo, Východ - vpravo, ale aj na SeveroZápad - šíkmo hore vpravo, SeveroVýchod, JuhoZápad, JuhoVýchod ...)
Úloha Prebehni cez cestu 3 - Otáčaj sa 3: vyskúšaj nasledovný program
Projekt si ulož ako PREBEHNI CEZ CESTU (budeme ho ešte potrebovať).
Úloha Chyť myš 1: Hýb myšou a všímaj si čo robí postavička (toto nemusíš programovať)
- Ktorý z príkazov by si použili?
Niečo nové: Zastaví všetky programy (POHYBY, ZVUKY, ....)
Úloha Chyť myš 2: Chyť myšku - klikni na ňu (toto budeme aj programovať)
Skús naprogramovať sám
- Kedy sa začala postavička hýbať?
- Ako dlho sa postavička hýbe?
- Ako tá postavička chodí? Kade? Ktorý z príkazov by si použil?
_________________________________________
- Čo to znamená, že si myšku chytil? Čo si urobil?
- Ako sa hýbala, čo robila myška, keď si ju chytil? (nový príkaz)
_________________________________________
- Keď si chytil myšku...
- Čo ešte urobila myška?
Úloha Chyť myš 3: Chyť myšku - klikni na ňu. (Skús naprogramovať sám ma DÚ)