OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Scratch - pohyb2

Zopakujme si:

 

Úloha  Zopakujme si: Minulú hodinu sme si skúšali príkazy na pohyb - vytvor správne dvojice:

1. Dopredu ..... a)   idem postupne na jedno konkrétne miesto (jednu pozíciu)
2. zmeň X o ...... b)   ktorým smerom sa pozerám (som otočený), tým smerom idem
3. zmeň Y o ...... c)   idem hore / dole a je jedno kde  sa pozerám (ako som otočený)
4. kĺž sa ... s na x: ....   y: .... d)   idem vpravo / vľavo a je jedno kde sa pozerám (ako som otočený)

 

Správna odpoveď

 

Nový príkazy:  tento príkaz pridám napr. ak mi postavičky budú chodiť hore nohami (dolu hlavou)

HORE NOHAMI - NIEEEE

 

Úloha  Prebehni cez cestu 1: skús naprogramovať ZELENÉ AUTÍČKO - ktoré príkazy použiješ? Nasledovné otázky ti pomôžu:

  • kedy sa začalo hýbať?
  • ako dlho sa hýbe?
  • čo urobí keď príde na kraj?
  • ako sa pohybuje? dopredu, zmeň X, zmeň Y, kĺž sa  (pozri si zelenú Úlohu: zopakujme si)

 

Niečo nové: 

Ak potrebuješ viac ROVNAKÝCH postavičiek - výzorom aj s pohybmi.

Napríklad mi potrebujeme 3 autíčka, ktoré sú skoro rovnaké a aj rovnako sa pohybujú. Nemusíme ich robiť, stačí keď si ich prekopírujeme / duplikujeme. Pozri sa na obrázok - kde sa robí duplikovanie:

 

Úloha  Prebehni cez cestu 2: pridaj ďalšie dve autíčka - použi 2x DUPLIKUJ zelené auto

  • novým autám zmeň farbu - kostýmy (zober výplň/plechovička, farba napr. modrá, červená a prefarbi auto)
  • zelené auto ide rýchlosťou 10 - červené prepíš rýchlosť na 5, modré na 3

Úloha  Prebehni cez cestu - chrobáčik 1:  pozri si hru a vyskúšaj šípky a potom pokračuj pod hrou

  • Vytvor postavu chrobáčika
  • Pridaj mu príkazy Pri stlačení šípka vpravo,  Pri stlačení šípka vľavo, Pri stlačení šípka hore,  Pri stlačení šípka dole

 

  • Ktoré príkazy sme použili v hre (vyššie)?     dopredu,     zmeň x o....,    zmeň y o....,   kĺž sa ... 
  • Asi neboli správne, lebo mi chceme aby chrobáčik sa otočil a išiel tým smerom, ktorým sa pozerá - ktorý príkaz musíme použiť?      dopredu,     zmeň x o....,    zmeň y o....,   kĺž sa ... 
  • Pridaj ku šípkam  tento správny príkaz na pohyb...
  • A teraz ho ideme otáčať:

 

Niečo nové: VPRAVO, VĽAVO
 Poď me skúmať čo robí príkaz VPRAVO, VĽAVO
(pozri Úloha Prebehni cez cestu 3 - otáčaj sa 1):


- budeme tieto príkazy pridávať k príkazom nášho chrobáčika
- hneď pod Pri stlačení šípky vpravo pridajte príkaz 
- vpravo 15 

- hneď pod Pri stlačení šípky vľavo pridajte príkaz 
- vpravo 15 

- vyskúšaj stláčať tieto šípky a sleduj ako sa chrobáčik pohybuje
- vyskúšaj zmeniť 15 za iné číslo - čo bude robiť chrobáčik?
 

Úloha Prebehni cez cestu 3 - Otáčaj sa 1: 

ASI TO NENI SPRÁVNE - príkazy vpravo15, vľavo 15 vymažme.

Príkazy VPRAVO, VĽAVO sa používajú, keď sa chcem otočíť kedykoľkvek a o rôzny uhol do strany.

 

Niečo nové: SMEROM

Poďme skúmať čo robí príkaz SMEROM 90
(pozri Úloha Prebehni cez cestu 3 - otáčaj sa 2):


- budeme tieto príkazy pridávať k príkazom nášho chrobáčika
- hneď pod Pri stlačení šípky vpravo pridajte príkaz 
- smerom 90 

- hneď pod Pri stlačení šípky vľavo pridajte príkaz 
- smerom 90

- vyskúšaj stláčať tieto šípky a sleduj ako sa chrobáčik pohybuje
- pravá šípka ide super, pri ľavej šípke skús zmeniť smerom 90 za iné číslo - AKÉ?
 

Úloha Prebehni cez cestu 3 - Otáčaj sa 2:  vyskúšaj nasledovný program

TOTO je správne riešenie - dokonči ešte šípku Hore a šípku Dole (pozri Úloha Prebehni cez cestu 3 - otáčaj sa 3)

Príkazy SMEROM sa používa, keď sa chcem otočíť na konkrétnu svetovú stránu (Sever - hore, Juh - dole, Západ - vľavo, Východ - vpravo, ale aj na SeveroZápad - šíkmo hore vpravo, SeveroVýchod, JuhoZápad, JuhoVýchod ...)

 

Úloha Prebehni cez cestu 3 - Otáčaj sa 3:  vyskúšaj nasledovný program

Projekt si ulož ako PREBEHNI CEZ CESTU (budeme ho ešte potrebovať).

 

 

Úloha  Chyť myš 1: Hýb myšou a všímaj si čo robí postavička (toto nemusíš programovať)

  • Ktorý z príkazov by si použili?

 

Niečo nové:  Zastaví všetky programy (POHYBY, ZVUKY, ....)  

 

Úloha  Chyť myš 2: Chyť myšku - klikni na ňu (toto budeme aj programovať)

Skús naprogramovať sám

  • Kedy sa začala postavička hýbať?
  • Ako dlho sa postavička hýbe?
  • Ako tá postavička chodí? Kade? Ktorý z príkazov by si použil? 

_________________________________________

  • Čo to znamená, že si myšku chytil? Čo si urobil?
  • Ako sa hýbala, čo robila myška, keď si ju chytil? (nový príkaz)

_________________________________________

  • Keď si chytil myšku...
  • Čo ešte urobila myška?

 

Úloha  Chyť myš 3: Chyť myšku - klikni na ňu. (Skús naprogramovať sám ma DÚ)